به گفته معاون ارتباطات شرکت مخابرات، مصوبه اخير سازمان تنظيم مقررات در خصوص تعرفه سرويس ADSL منطقي است و دريافت هزينه رانژه از مشترکان ميتواند يک مزيت رقابتي براي شرکتها باشد.
داوود زارعيان با بيان اين مطلب گفت: در تمام دنيا سرويسدهندگان اينترنتي از انواع شيوههاي ارايه سرويس حجمي و دريافت آبونمان ماهيانه استفاده ميکنند که اين موضوع در ايران نيز رايج است.
وي افزود: براساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات شرکتها ميتوانند از مشترکان بابت رانژه و تخليه خطوط پول دريافت کنند، که اين موضوع خود ميتواند عاملي براي ايجاد رقابت بيشتر شود.
وي با بيان اينکه مخابرات در مقاطع خاص از مشترکان بابت راهاندازي سرويس شايد از مشترکان پول دريافت کند گفت:در حال حاضر برنامهاي براي دريافت اين پول از مشترکانمان نداريم.
وي در خصوص دريافت هزينه از شرکتهاي PAP افزود: کار رانژه توسط پيمانکاران بيروني براي مخابرات انجام ميشود و مخابرات بابت هر خط بين 3 تا 5 هزار تومان هزينه پرداخت ميکند و ما نمي توانيم به خاطر سوددهي بيشتر ساير شرکتها از جيب هزينه پرداخت کنيم.
وي بيان کرد: شرکتهاي PAP نيز ميتوانند اين پول از مشترک بگيرند يا از جيب بدهند و از آنجا که يک مشترک در طول يک سال نزديک به 200 هزار تومان به شرکتها ميپردازد پرداخت هزينه 5 هزارتومان براي يک سال به کسي صدمه نميزند.
وي در خصوص اينکه آيا از نظر مخابرات موضوع رانژه تمام شده است، گفت:از اول هم ما مشکلي در اين باره نداشتيم و شرکتهاي PAP نيز با مخابرات موافق بودند و در حال حاضر هم ما به قانون ابلاغي رگولاتوري احترام ميگذاريم.
زارعيان با بيان اينکه در حال حاضر سرويس ADSL سوددهي زيادي براي مخابرات ندارد گفت: سرمايهگذاري در سرويس اينترنت پرسرعت در دراز مدت با توجه به سرويسهاي زيادي که ميتوان روي اين شبکه ارايه داد قطعا سرمايهگذاري در اين شبکه را اقتصادي خواهد کرد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات گفت: يکي ديگر از موضوعاتي که سرمايهگذاري در ارايه سرويس ADSL را به صرفه ميکند کاهش هزينههاي نگهداري به واسطه افزايش ضريب نفوذ است و هر چقدر تعداد مشترکان زياد شود هزينههاي جاري ADSLهم کاهش مييابد.